×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ آذر - ۱۳۹۷  
true
false

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان فارس به نقل از سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، استاد و محقق حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: باید اهمیت پیوند میان مدرسه و مسجد برای متولیان مساجد و مدارس و عموم دانش‌آموزان به عنوان اولین گام تبیین شود.

مدیر سابق مرکزتخصصی نماز قم افزود: امروز برای دانش‌آموزان دغدغه ورود به دانشگاه و و تحصیل تبیین می‌شود که کسی منکر آن نیست ولی باید پیوند زدن نظام زندگی فرزندانمان به کنکور که باعث افزایش دغدغه‌های روحی آنان می‌شود تبدیل به پیوند با مامنگاه دائمی یعنی خداوند شود.

این محقق و مدرس حوزه ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند جایگاه مسجد و نماز و ارتباط با خدا را در کتب و درس‌های مختلف دینی و غیردینی برای دانش‌آموزان تبیین و تشریح کند که این اتفاق به صورت مطلوب رخ نداده و حتی این جایگاه برای بسیاری از معلمان و مدیران آموزش و پرورش نیزبه خوبی درک نشده است.

کفیل تصریح کرد: یکی از کارهای لازم دراین زمینه ایجاد احساس نیاز به مسجد برای دانش‌آموزان است؛ پیامبر(ص) در اولین اقدام خود درمدینه اقدام به ساخت مسجد فرمودند و آن را پایگاه تصمیم‌گیری، فعالیت سیاسی و عبادی و کارهای علمی و فرهنگی قرار دادند و ما هم باید به این ظرفیت مسجد بازگشت داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید همانطور که خواص غذاها و ویتامین‌ها برای دانش‌آموزان تبیین می‌شود و والدین از اینکه فرزندانشان غذاهای آلوده و فاسد بخورند جلوگیری می‌کنند باید از ورود غذاهای معنوی آلوده هم جلوگیری شود و بهترین خوراک معنوی در برابر این مفاسد کنونی، ارتباط وثیق دانش‌آموزان با مسجد و نماز و امام جماعتی است که برای دانش‌آموان وقت می‌گذارد.

کفیل اظهار کرد: مسجد باید به عنوان آرامش‌دهنده روح انسان در نظام آموزش و پرورش معرفی شود و اگر آموزش و پرورش هم کوتاهی داشته باشد خود والدین و خانواده‌ها باید وارد میدان شوند و آن را برای خود یک وظیفه و رسالت بدانند از جمله اینکه پدر ومادر خودشان به مسجد بروند و دست فرزندانشان را هم بگیرند و حداقل یکی دو بار در هفته آنان را به مسجد ببرند.

این محقق ومدرس حوزه علمیه عنوان کرد: حضور مدیران و معلمان مدارس در مساجد یکی از راهکارهای تقویت پیوند مدرسه ومسجد است؛ اصولا باید یکی ازشاخصه‌های موفقیت هر مدرسه، را در تعداد افراد مسجدی آن بدانیم.

مهمترین رسالت حوزه

وی افزود: البته در مساجد نیز باید امامی امام جماعت باشد که خود را برای جوانان و نوجوانان بداند و نه فقط افراد میانسال و کهنسال؛ از این رو مهم‌ترین رسالت امروز حوزه علمیه و نهاد روحانیت تامین امامان جماعتی است که بتوانند با نسل جوان دمخور شوند و با روش‌های مختلف آنان را به دین جذب کنند.

وی اظهار کرد: نظام آموزش حوزه باید به این مسئله یعنی تربیت ائمه جماعات مهذب و در عین حال متخصص بهای بیشتری بدهد؛ در این زمینه خلأ و کمبودها کم نیست ولی باز هم می‌بینیم در ساختار رسمی حوزه این مسله آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست.

کفیل عنوان کرد: گاهی والدین دلسوزانه و علاقه‌مندانه کار می‌کنند و مدارس نیزهمراهی لازم را دارند اما متولیان و یا برخی ائمه جماعات آن طور که باید نمی‌توانند در جذب دانش‌آموزان به مسجد موفق باشند.

این محقق ومدرس حوزه علمیه تصریح کرد: کشور ما بیماری کم توجهی به مساجد را دارد؛ این کم توجهی هم تنها در مسائل مالی نیست زیرا در این بخش قوانینی وجود دارد که مساجد را از پرداختن برخی مسائل مالی معاف می کند ولی مشکل مساجد تنها این نیست و بیشتر در ابعاد نرم‌افزاری نیازمند تحول است.

وی افزود: مسجد باید پاتوق فرهنگی کشور شود و برای ۲۴ ساعته شدن آن برنامه داشته باشیم؛ در خصوص جایگاه و اهمیت آن فیلم‌هایی تولید شود؛ زیرا همان طور که مشکلاتی مانند طلاق و اعتیاد و بیکاری را به عنوان مهمترین معضلات جامعه بر می‌شماریم کمرنگ شدن حضور اقشار جوان و نوجوان درمساجد نیز معضل کمی نیست و باید آن را جدی گرفت.

مدیر سابق مرکز تخصصی نماز تاکید کرد: مهم‌ترین محل و کانون برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیوند با مسجد و قرآن و نماز است؛ مسجد جایگاه رشددهندگی و پیشگیرندگی دارد و برنامه‌ریزی های باید با این نگاه انجام شود؛ اگر امروز شاهد افزایش طلاق و کم شدن پیوندهای خانوادگی هستیم باور کنیم که می‌توان با تعمیق پیوند اعضای خانواده با مسجد، این مشکلات را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای دیگر این است که مسجد و تبیین جایگاه آن باید دغدغه تبلیغی مبلغان شود همچنین متولیان مساجد باید بدانند لازمه اولیه جذب دانش‌آموزان، اخلاق نیکو است؛ همان طور که در اقوال معصومین وجود دارد که مردم را با پول نمی‌توان دعوت به درستی کرد ولی با خلق و خوی حسنه این کار انجام شدنی است.

کفیل بیان کرد: متأسفانه جایگاه مسجد آن طور که باید برای مدیران حتی سطوح بالای کشور جا نیفتاده است از این رو باید در باب احیای مساجد و ایجاد پیوند موثر با مدارس به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه مراجعه کنیم که نظراتی راه‌گشاست.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

*


true