×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۱ مرداد - ۱۳۹۸  
true
false

با عقل و فطرت درک می کنیم که خداوند هیچ چیز را بیهوده نیافریده و هدفی بس بزرگ در کار خلقت جهان است، و با راهنماییهای وحی می دانیم که آن هدف این است که خداوند هستی را برای بشر (1) و بشر را برای عبادت آفریده است (2) . بنابراین عبادت آن است که افکار و اعمال انسان رنگ الهی داشته باشد; (3) زیرا همه رنگها روزی پاک می شود، جز رنگ او (4) . پس انسانها مسئولند که هدف الهی را بشناسند و در راه او گام بردارند، البته این هدف را باید انسان آزادانه و آگاهانه انتخاب کند; زیرا اگر می خواست با اجبار باشد باید همه مردم را مثل حرکت زمین و بدون اختیار خودشان هدایت و به عبادت وا می داشت (5) . اکنون که دانستیم انسان موجودی رها و بیهوده نیست (6) ، بلکه او هدفمند، مسئول و متعهد است (7)، باید بدانیم که رسالت و مسئولیت ما در این جهان چیست و آیا به آن عمل کرده ایم یا نه؟

رسالت و مسئولیت ما در برابر آفریدگار و نعمتهای او و در برابر انبیاء، امامان، علما، مربیان و نیاکان و در برابر محرومان، مستضعفان، شهداء و انقلاب و در برابر نسل آینده و خطراتی که آنان را تهدید می کند و در برابر جهان اسلام و در برابر طبیعت و حفظ و بهره گیری صحیح از آن و در برابر جبران غفلتهای گذشته چیست؟

خطر غفلت

به راستی اگر در برابر مسئولیتهایی که داریم غافل باشیم، نظام هستی را درک نکرده ایم، همانگونه که اگر شاگردی در مدرسه از درس غافل باشد نظام آموزش و پرورش را درک نکرده است; زیرا ساختمان مدرسه و استخدام استاد، آماده کردن کلاس، آزمایشگاه، زمین ورزش، کتابخانه، آب، برق، گاز و تلفن و . . . برای آن است که شاگرد درس بخواند و اگر این هدف عملی نشود نه تنها عمر شاگرد به هدر رفته، بلکه تمام عوامل دست اندر کار را نیز به هدر داده است . به همین دلیل قرآن افراد غافل را بدتر از چهارپایان می داند (8) .

مهم ترین غفلت

در میان موارد غفلت، آنچه از همه مهمتر به نظر می رسد، غفلت از آفریدگار، (9)غفلت از حساب، (10) غفلت از دستورالعملها و هشدارها، (11) غفلت از آینده و نسل خود، غفلت از استعدادها و امکانات است . البته در این میان کارهایی به انجام رسیده که باید در آنها بازنگری شود، که آیا به نتیجه مطلوب رسیده ایم یا نه؟

مهم ترین مسئولیت

از میان همه مسئولیتها توجه به جوانان که آینده سازان و یادگاران تربیتی، علمی، اخلاقی و ذخیره قیامت هستند از همیت بیشتری برخوردار است . دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و وسایل آموزشی و بهره گیری از تجربیات و ابتکارات و استفاده از رایانه و اینترنت و صدا و سیما توان آموزشی افراد را بالا برده، اما آیا این رشد علمی ما را به اهداف برتر رسانده است یا نه؟ آیا این پیشرفتهای علمی رابطه نسل ما را با خدا و پیامبر، با قرآن و نهج البلاغه، با والدین و استاد، با انقلاب و علماء و شهداء نیز بیشتر کرده است؟ البته بسترهای این اهداف، آموزش کتابهای درسی است که چون یک حالت اجبار و نمره و مدرک دارد جواب لازم را نمی دهد .

راه حل

این جانب که حدود سی سال سابقه کلاسداری و تبلیغ در مناطق مختلف ایران و بعضی کشورها را دارم و بیش از بیست سال در صدا و سیما برنامه داشته ام، اکنون به این نتیجه رسیده ام که در گفتگوی خصوصی و آزاد و دو طرفه آثاری است که در سخنرانیهای میلیونی نیست (12) . بر این اساس به فکر افتادم افرادی را به همکاری دعوت کنم که واجد شرایط ذیل باشند:

۱ . با اولویت تحصیلات، که از لیسانس به بالا بوده و یا سطح عالی حوزه را خوانده باشند;

۲ . با اولویت تاهل و اشتغال;

۳ . از انگیزه، سابقه و بیان خوبی برخوردار باشند;

۴ . آماده همکاری به دور از اغراض سیاسی، مادی و . . . باشند;

۵ . داشتن مطالعات اسلامی و آشنایی با اساتید حوزه و دانشگاه و کتب مفید .

افرادی که واجد شرایط فوق باشند را شناسایی و در دوره های کوتاه مدت، روشهای مفید را به آنان گفته و آنان را با کتب و نوارهایی مجهز نماییم .

شیوه کار:

هر یک از این افراد در محل مسکونی، یا کار خود با نسل نو تماس و گفتگوی خصوصی داشته باشد، هر هفته بستگان و همسایگان راخانه به خانه دعوت کند و جلساتی خودمانی، فامیلی، آزاد و بدون تجمل در ایام تعطیل; نظیر جمعه ها تشکیل دهد . در آغاز، دعوت باید همراه با برخوردی خوب; مانند مهمانی، دیدارهای دوستانه و فامیلی و استفاده از شیوه غیرمستقیم باشد .

زمان جلسه

– مدت جلسه، حداکثر یکساعت و ترجیحا چهل دقیقه باشد .

– بیست دقیقه استاد و بیست دقیقه اعضای جلسه حرف بزنند . اگر طرحی، ابتکاری، شعری، هنری، پیشنهادی و سؤالی دارند، عرضه کنند تا استاد در همان روز یا در جلسه بعد آن را جواب دهد .

سیمای جلسه

– بهتر است جلسات، در سایه دستورات قرآن و اهل بیت علیهم السلام، به طور سنتی و بدون هیچگونه ممنوعیت برای پرسشهای جوانان برگزار شود .

– این جلسات نباید مقارن وقت نماز جماعت و نماز جمعه باشد .

– این جلسات نباید مزاحم تفریح، تحصیل و برنامه های دیگر باشد .

– در این برنامه ها لازم است از مسائلی; مانند ۱ . ستایش یا انتقاد از فرد یا جناح ۲ . برخوردهای سلیقه ای ۳ . توقعات نابجا ۴ . رقابتهای منفی ۵ . محور قرار گرفتن افراد مسئله دار ۶ . برگزاری جلسه در محلهای دور یا مسئله دار ۷ . طولانی شدن جلسات ۸ . تکراری شدن مطالب ۹ . تبعیض میان شرکت کنندگان ۱۰ . هزینه دار کردن آنها ۱۱ . انتقاد به جلسات دیگر ۱۲ . طرح مسائلی که مورد نیاز نیست ۱۳ . طرح مشکلاتی که حل آن از اختیار و توان جلسه خارج است ۱۴ . تحقیر کردن افراد ۱۵ . دعوت از سخنران و واعظی که گفتارش ایجاد تشنج می کند – و ده ها نکته دیگر – پرهیز شود .

هدف

هدف اصلی این جلسات; بیمه کردن نسل نو از طرق ذیل می باشد:

۱ . ایجاد رابطه ای علمی – دینی، فکری میان نسل نو و یک دانشمند، آن هم رابطه ای دوستانه و عاطفی، بدون حق التدریس برای استاد و نمره و مدرک برای شاگردان . ۲ . پر کردن ایام فراغت با بهترین خوراک علمی . ۳ . نجات جوانان و نوجوانانی که آسیب پذیر و در معرض دام شکارچیان انحراف، اعتیاد، هرزگی و بی تفاوتی قرار دارند . ۴ . پاسخ صحیح به سؤالات و شبهات آنان . ۵ . رشد آنان از طریق تشویق این عزیزان به عرضه کردن طرحها، ابتکارات، مقالات و راه حلها . ۶ . بکار گرفتن نیروهای خلاق در راستای اهدافی که خداوند ما را برای آن آفریده است . ۷ . ایجاد رابطه میان نسل نو با سایر بزرگان . ۸ . گوش دادن به دردها و خواسته های آنان . ۹ . کمک گرفتن از آنان برای هر کاری که خدا پسندانه و ضروری باشد . ۱۰ . روشن ساختن گوشه ای از اسرار احکام، تجمعات، سیره علما و دانشمندان و زندگی کسانی که نقش الگویی دارند برای آنها . ۱۱ . آموزشهای ضروری و نجات بخش . ۱۲ . ایجاد امکانات و زمینه سازی سفرهای مفید . ۱۳ . نقل خاطرات حقیقی، شیرین و سازنده . ۱۴ . سرکشی به مراکز رشد دهنده . ۱۵ . شرکت در نماز جمعه و جماعت . ۱۶ . آشنایی با زندگی ساده، تفریح سالم، دوستان خوب، بهره گیری بهتر و بیشتر از عمر و جلوگیری از هدر دادن ها و . . . .

برکات این جلسات

گرچه برکات این جلسات قابل وصف و شماره نیست، ولی بطور فشرده به تعدادی از آنها اشاره می کنم:

۱ . از نظر انقلابی، اکثر جوانانی که در ایام جنگ به جبهه رفته و کشور را از چنگ تصرف دشمن در آوردند; بچه های این گونه جلسات و مسجدها بودند .

۲ . از نظر مدیریتی، بیشتر کسانی که بعد از سقوط شاه، مسئولیت امور کشور را عهده دار شدند، کسانی بودند که جوانی و نوجوانی خود را در این گونه جلسات گذرانده بودند .

۳ . از نظر خدماتی، مبالغ هنگفت کمکهایی که به طبقه محروم، فقراء و آبرومند می شود، در این جلسات است .

۴ . از نظر اقتصادی، هزاران صندوق قرض الحسنه در همین جلسات تشکیل شده است .

۵ . از نظر علمی و فرهنگی، دانشمندان و علمای حوزه، از همین جلسات بروز کرده اند .

فکر نمی کنم برکات و آثار این جلسات بر کسی پوشیده باشد; زیرا این جلسات اگر خوب، جذاب، پر محتوی و ساده برگزار شود، تمام نیازها و کمبودهای فکری، علمی، روحی، تفریحی، اخلاقی، عبادی، سیاسی، انقلابی و اجتماعی نسل امروز را می تواند بر طرف و جبران کند .

نیازها

اولین نیاز ما در پیشبرد این نهضت و حرکت; نیاز به خداوند است تا – ان شاء الله – به همه ما اخلاص، توان، سعه صدر، علم، برکت و توفیق روز افزون دهد . نیاز بعد ما; نیاز به خلیفه او حضرت مهدی علیه السلام است تا با نگاه پربرکت خود ما را به نوکری فرزندانش بپذیرد . (آری نسل نو که هدف این جلسات است فرزندان انبیاء هستند; مله ابیکم ابراهیم; فرزندان حضرت محمد و علی علیهم السلام هستند; انا و علی ابوا هذه الامه; و امروز فرزندان حضرت مهدی علیه السلام هستند) . نیاز دیگر ما; نیاز به مقام معظم رهبری و تمام مراجع تقلید، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشمندان جامعه، مسئولین و والدین این نسل است . و بالاخره نیاز دیگر ما; نیاز به تمام مردم است تا بدون هیچ رنگی، جز رنگ الهی به این حرکت و نهضت کمک فکری، تجربی، علمی و مادی نمایند .

از کجا شروع کنیم

۱ . برای شروع به کار، از دوستان فاضل و دانشمند که شاغل می باشند و از نظر اقتصادی نیازی ندارند دعوت نمایید و هسته مرکزی طرح را تعیین کنید .

۲ . از فارغ التحصیلان شناخته شده، انگیزه دار و مخلصی که دغدغه نسل نو را در سر می پرورانند و خودشان توان اداره این جلسات را دارند، به عنوان استاد راهنما دعوت شود .

۳ . از مراکز عمومی; مثل مساجد، مدارس، دانشگاهها، حسینیه ها و خانه های شخصی رایگان استفاده فرمایید .

۴ . از جلسات موجود بازدید شود و تجربیات و توفیقات آنها جمع آوری و به دیگران عرضه گردد .

۵ . کتابهای مفید و ارزان تهیه و در دسترس قرار گیرد و کتابهای مفصل تلخیص و توزیع شود .

۶ . نوارهای جذاب تهیه، تکثیر و در دسترس قرار گیرد .

۷ . از مؤسسات علمی که تولیدات فرهنگی دارند، کمک گرفته شود .

۸ . از طلاب فاضل جوان در این کار بهره گرفته شود .

۹ . از تعطیلات تابستان که فرصت بهتری است بهره بیشتری گرفته شود .

۱۰ . از اساتید دانشگاه و معلمان و مربیان دلسوز، بعد از شناسایی و انتقال تجربه استفاده شود .

۱۱ . جلسات باید سطح بندی شده باشد; برای نوجوانان قصه ها، خاطرات و برای جوانان استدلال و پاسخ به شبهات و امثال آن تدریس شود . در تمام تدریسها، محوریت دین، قرآن و اهل بیت علیهم السلام، همراه با اخلاص و سلامتی روحی بر پا کننده، شرط اصلی باشد .

تفاوت این حرکت با جلسات موجود

بحمدالله جلسات، کلاسها، اردوها، انجمنها و هیاتهای فراوانی در کشور ما وجود دارد، ولی تفاوت این جلسات با سایر جلسات در چند چیز است، از جمله:

۱ . در این جلسات از جوانان و نوجوانانی که کمتر به جلسات دیگر می روند، دعوت خصوصی می شود .

۲ . مدت جلسه که محتوای آن زیاد و با ساده ترین شیوه برگزار می شود، حداکثر یک ساعت است .

۳ . در این جلسات خودمانی، جرات اظهار نظر برای همه هست .

۴ . این جلسات در طول سال دایر خواهد بود .

۵ . گردانندگان این جلسات، افراد تحصیل کرده در سطح بالا خواهند بود .

۶ . هیچگونه خط سیاسی حزب و گروه خاصی بر این جلسات حاکم نخواهد بود .

۷ . استاد این جلسه انگیزه مادی نخواهد داشت .

محتوای جلسه

برای جلسات هم باید محتوای مشترک داشت و هم محتوای ویژه! (مطالبی عام و مطالبی خاص)

راهی که من طی کرده ام; این است: جلساتی که در آن از سن سیزده تا بیست و پنج سال شرکت می کردند; حدود چهل دقیقه، پنج نوع برنامه داشتم; فقه، عقاید، تفسیر، داستان، شعار; البته امروز باید برنامه پاسخ به سؤالات روز را به آن اضافه کرد . فقه را با شیوه جدید بیان کرد . برای هر سطح و گروه، آیه ای مناسب آن دسته تفسیر شود . ما تصمیم داریم بعد از شناسایی افراد; دوره های ویژه اساتید داشته باشیم و از صاحب نظرانی که چند دهه از عمر خود را صرف نموده و متخصص شده اند دعوت و از تجربیات آنان برای اساتید این جلسات استفاده کنیم .

گسترش کار

گرچه ما از تهران کار را شروع می کنیم، ولی هرگاه افرادی لایق و خوشنام در هر منطقه ای، توان شناسایی تحصیل کردگان، و توجیه، تشویق و اعزام آنان را بدون هیچ چشم داشتی دارا باشند، از نظر مشورت، ارسال کتاب و نوار و هر حمایتی که در توان داشته باشیم، دریغ نخواهیم کرد .

خط قرمز

این حرکت باید در چهارچوب برنامه های قرآن و اهل بیت علیهم السلام و مطابق با نظر مراجع تقلید اداره شود و از تمام حرکاتی که حرام شناخته شده، دور باشد . در این حرکت حفظ نظام جمهوری اسلامی و احترام به ارکان آن ضروری است . در این حرکت اگر تحلیل و تفسیر و نکته تازه ای از استاد یا سایرین طرح می شود، باید قبلا کارشناسی علمی شود و پس از نقد، بررسی و اطمینان به صحت، القاء گردد . در این حرکت تمام معتقدان و مؤمنان دارای هرگونه گرایش سیاسی با حفظ خط امام خمینی قدس سره یکسانند . در این حرکت از دست نوشته های متخصصان بهره مند شده و از تهیه جزوات تکراری خودداری می شود .

این حرکت هرگز بستر سیاسیون، احزاب و وسیله نان و آب کسی نخواهد بود و لذا افراد خاصی در این حرکت توفیق پیدا خواهند کرد . برای این حرکت بعد از گذشت زمانی، اساسنامه تهیه و هیات امنا تعیین و سایر مراحل طی خواهد شد، ولی از آنجا که تا تاریخ ۵/۲/۸۱ بودجه ای نداریم، کار را از صفر و از ستاد نماز شروع می کنیم و برای اینکه از امکانات ستاد اقامه نماز بتوانیم استفاده کنیم از مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) کسب اجازه کردم و ایشان این حرکت را لازم و مفید دانسته و فرمودند:

«کسانی که محورند باید دانشمند، فارغ و مبتکر باشند و محتوای آن باید غنی و رشد این حرکت باید تدریجی و سرآغاز آن از تهران باشد .»

البته آغاز هر کار هرگز کامل نیست، لذا از همه صاحب نظران تقاضای کمک علمی و تجربی داریم . ما هم اکنون در صدد شناسایی افراد واجد شرایط هستیم و با مرور زمان – اگر توفیق الهی باشد – کار را توسعه کمی و کیفی خواهیم داد . (انشاء الله)

پی نوشت:

۱) آیات; «خلق لکم » ، «سخر لکم » ، «متاعا لکم » ، نشان از آن است که آسمانها، زمین، دریا، خورشید و ماه برای انسانها آفریده شده اند .

۲) وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون » .

۳) صبغه الله ومن احسن من الله صبغه » .

۴) همان .

۵) لوشاء الله لهدیکم اجمعین » .

۶) ایحسب الانسان ان یترک سدی » .

۷) ان علینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم » .

۸) اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون » .

۹) نسوا الله » .

۱۰) نسو یوم الحساب » .

۱۱) اتتک ایاتنا فننسیها» .

۱۲) اگر رهبر معظم انقلاب یا رئیس جمهور محترم یا استاد دانشگاه و مدرسه به منزل ما وارد شود و چند دقیقه با ما گفتگو کند، اثر این چند دقیقه بیشتر از ساعتها سخنرانی و تدریس در کلاس می باشد .

true
برچسب ها : , , , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

*


true