×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۲ آذر - ۱۳۹۸  
true
false

محسن میرزایی، دبیر هیئت دولت، اول آذرماه در چهارمین اجلاس نماز استان فارس گفت: موضوع امسال اجلاس سراسری نماز در کشور و استان‌ها طرح یک سئوال است که به دنبال پاسخ به این سئوال است.
وی افزود: «شیوه‌ها و روش‌های دعوت به نماز چیست و مهارت‌های مورد نیاز برای دعوت به نماز کدامند» موضوعات امسال اجلاس‌های نماز هستند که به این سئوالات هم در متون مختلف و هم به شیوه‌های گوناگون می‌توان پاسخ گفت.

شیوه‌های جذب افراد به نماز در سطوح مختلف یکسان است
میرزایی با بیان اینکه در مقام و جایگاهی اعم از پدر یا مادر، مدیر، معلم و غیره باشیم این مهارت‌ها را کسب کنیم، گفت: پاسخ به همه سئوالات درباره شیوه جذب افراد در سطوح مختلف یکسان است یعنی همان قابلیتی که در سطح حاکمیت لازم است در سطح افراد، مربیان و علاقه‌مندان لازم است.
وی، یکی از راه‌های پاسخ به این سئوالات را رجوع به سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دانست و گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که متوجه انبیای الهی بوده، همین دعوت مردم به نماز بوده است.

توجه به سیره بزرگان دین؛ نخستین راه دعوت به نماز
دبیر هیئت دولت با یادآوری اینکه در قرآن کریم رسالت مشترک انبیا، دعوت به نماز ذکر شده است، افزود: در فرمان‌های حکومتی امام علی(ع) یک جزء ثابت همه آن‌ها توجه دادن به نماز است لذا در سیره اهل بیت(ع) این حساسیت قابل مشاهده است و این است که می‌گوییم که یک روش برای گسترش فرهنگ نماز توجه به سیره و روش‌های بزرگان دین است.
وی روش دیگری را در این عرصه نیز یادآور شد و گفت: روش دیگری که می‌توانیم به این سئوالات پاسخ دهیم، روشی است که بر پایه تجربیات و دانش بشری و استفاده از استدلال ساماندهی می‌شود.

زندگی اجتماعی از طریق ارتباط انسان با یکدیگر و طبیعت شکل می‌گیرد
میرزایی اظهار کرد: زمانی زندگی اجتماعی در جامعه بشری شکل می‌گیرد که دو اتفاق مهم آغاز شود و بعد از این ۲ اتفاق به تدریج جامعه شکل می‌گیرد و قوام پیدا می‌کند و موضوعیت پیدا می‌کند. یکی ارتباطی است که انسان‌ها با طبیعت برقرار می‌کنند و دیگری ارتباطی است که انسان‌ها با یکدیگر برقرار می‌کنند.
دبیر هیئت دولت با بیان اینکه طبیعت آموزگار بزرگی است، گفت: بعد از تسلط فراوان طبیعت بر انسان به تدریج انسان به گونه‌ای سامان داد که منجر به چیرگی انسان بر طبیعت شد چنانچه در قرآن آمده است که همه هستی مسخر انسان آفریده است و ارتباط انسان با طبیعت تجلی این چیرگی انسان بر طبیعت است.

حاصل پیوند انسان با طبیعت تکنولوژی است
وی با تصریح اینکه حاصل پیوند انسان با طبیعت تکنولوژی است که یک فرایند پیوسته و رشد یافته است، به وجه دومی که به شکل‌گیری جوامع کمک می‌کند یعنی پیوند انسان‌ها با یکدیگر اشاره کرد و گفت: از تعامل و پیوند انسان‌ها با یکدیگر، فرهنگ و تمدن شکل می‌گیرد و روابط و مناسبات اجتماعی ساخته می‌شود و قواعد ارتباطی انسانی شکل می‌گیرد و همه این‌ها را اگر در یک سبد قرار دهیم به آن نهاد می‌گوییم.

پیوند انسان‌ها با یکدیگر نهاد می‌سازد
میرزایی با بیان اینکه پیوند انسان‌ها با یکدیگر نهاد می‌سازد، گفت: ویژگی نهاد این است که زندگی را پیش‌بینی پذیر می‌کند و رفتر همدیگر را حدس زده و متناسب با رفتارها ارتباط برقرار می‌کنیم.
دبیر هیئت دولت بیان کرد:‌ نهادها عرف می‌سازند و در درون آن قالب‌های ذهنی را می‌سازند؛ قالب‌هایی که به رفتارهای ما سمت و سو می‌دهد و به اقدامات و اندیشه‌های جهت می‌دهد.
وی گفت: آن تمایزی که به شکل گسترده در جوامع بشری مشاهده می‌شود حصول تمایز این دو است؛ یکی برخورداری از تکنولوژی بیشتر است یا ساختارشان در شکل‌گیری نهادها و ظرفیت‌های تعاملی انسان‌ها و پیوند انسان‌ها با یکدیگر متمایز است.
میرزایی با بیان اینکه یک عرصه است که به تنهایی انسان نمی‌تواند وارد آن شود و حتماً نیاز به وحی دارد، گفت: در این عرصه باید کسی بیاید که به وحی متصل باشد و این عرصه حیات انسانی را سمت و سو می‌دهد.

انبیای الهی برای ساماندهی روابط انسان‌ها آمدند
دبیر هیئت دولت با بیان اینکه گاهی اوقات نهادها و روابطی که شکل گرفته است، در بسیاری از مواقع سرشار از ناکارآمدی، فساد، ظلم و بی‌عدالتی است، گفت: عرصه رسالت انبیا عرصه سامان دادن به پیوندهای انسان‌هاست تا بر اساس یک شیوه صحیح با هم ترکیب و تعامل پیدا کنند به همین دلیل برای این کار خدا پیامبر فرستاد.
وی با تصریح اینکه دانش بشری امروز به این نتیجه رسیده است که تمام تغییرات جوامع بشری تغییر در همین مناسبت را توضیح می‌دهد، گفت: انسان‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس فهمی که از بازخوردها دارند، رفتار می‌کنند و قالب‌های جمعی هویت یک جامعه و کارآمدی آن‌ها را می‌سازد.

طبق آیات قرآن، شنیدن، دیدن و تعلق، دریچه‌های شکل‌گیری مناسبات انسانی هستند
میرزایی با اشاره به آیه ۲۳ سوره ملک « قُلْ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَهَ…؛ بگو اوست آن کس که شما را پدید آورده و براى شما گوش و دیدگان و دلها آفریده است…» گفت: طبق این آیه دریچه شکل‌گیری مناسبات و پیوند منحصراً سه دریچه است؛ شنیدن، دیدن و تعقل کردن.
وی با بیان اینکه همه تمدن‌های انسان از دریچه این سه عنصر وارد شده‌اند، گفت: این ۳ دریچه مخاطب کلام انبیا و اولیای الهی است و شیطان هم از طریق همین دریچه‌ها با انسان حرف می‌زند لذا همه قابلیت‌های انسانی در این ۳ ابزار متجلی می‌شوند و بیماری‌های روحی و قلبی ما از این ۳ دریچه است.
دبیر هیئت دولت با اشاره به آیه ۲۶ سوره احقاف « وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِنْ مَکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَهً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُمْ مِنْ شَیءٍ إِذْ کَانُوا یجْحَدُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِمْ مَا کَانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ؛ و به راستى در چیزهایى به آنان امکانات داده بودیم که به شما در آنها [چنان] امکاناتى نداده‏ ایم و براى آنان گوش و دیده ‏ها و دلهایى [نیرومندتر از شما] قرار داده بودیم و[لى] چون به نشانه‏ هاى خدا انکار ورزیدند [نه] گوششان و نه دیدگانشان و نه دلهایشان به هیچ وجه به دردشان نخورد و آنچه ریشخندش میکردند به سرشان آمد»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید که ما به آن‌ها تمکن دادیم و شاید یکی از وجوه تمکن همین ۳ دریچه باشد.

غفلت انسان را به پایین‌ترین درجه تنزل می‌دهد
به گفته وی آن چیزی که انسان‌ها را از مرتبه انسانیت به پایین‌ترین رتبه تنزل می‌دهد از کار افتادن و انحراف در این ۳ دریچه است و هر اتفاقی می‌افتد در این ۳ دریچه رخ می‌دهد که تعبیر قرآن در این زمینه انسان یا جامعه غافل است و مرتبه‌اش تنزل پیدا کرده است.

خداوند برای مقابله با غفلت، ذکر را پیشنهاد می‌دهد
میرزایی با بیان اینکه خداوند برای مقابله با غفلت، ذکر را پیشنهاد می‌دهد، گفت: آنچه که برای مهارت‌های دینی روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید از طریق این ۳ ظرفیت باشد تا از انحراف آن‌ها جلوگیری شود.
دبیر هیئت دولت تأکید کرد که باید مهارت دیدن، شنیدن و تعلق و اندیشیدن را تقویت کرد و اگر نسل ما این مهارت‌ها را تقویت کنند، قادر خواهند بود همه افق‌های بلند را درنوردند و در مقابل همه دشمنان بایستند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای اصلاح این ۳ دریچه قدم برداریم، گفت: اندیشمندان معتقد هستند که مهارت شنیدن بسیار کارسازتر است چرا که بسیاری از اختلافاتی که بین بخش‌های جامعه ایجاد شده و موجب جدایی و گسست بین خانواده‌ها، قومیت‌ها، ملیت‌ها و جوامع می‌شود به خاطر کاستی در قابلیت شنیدن است.
میرزایی، فعال‌ترین بخش انسان را آن بخشی دانست که در حال شنیدن است و ادامه داد: پیوندهای ما در اثر انحراف در این بخش آسیب دیده است.
دبیر هیئت دولت یادآور شد: آنجایی که این مناسبات لطمه می‌بینند و قابلیت‌ها و کارآمدی خود را از دست می‌دهند، پیوندها آسیب می‌بیند و از مجموعه آسیب دیده نمی‌توان انتظار نورانیت و تجلی انوار الهی در آن داشت.
وی همچنین گفت: در جست‌وجوی راه‌های نرفته به ۳ مفهوم کلیدی و کارکردش در تحقق ذکر و یاد خدا و پرهیز از غفلت که منشأ همه آسیب‌هاست کمک بگیریم و اندیشه‌های خودمان را گسترش دهیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

*


true